Monitorowanie rządowej Tarczy 4.0
Warszawa, 28.05.2020 r.
Komunikat z posiedzenia Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania
NSZZ „Solidarność”
Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podczas swojego posiedzenia w dniu 28 maja 2020 r. omówiło postępy prac nad tzw. Tarczą 4.0, która obecnie jest procedowana w polskim parlamencie.
Wskazana ustawa ma w założeniu łagodzić negatywne skutki gospodarcze związane z epidemią koronawirusa. Niepokój środowiska oświatowego może budzić pomysł zamrożenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz ograniczenia odprawy należnej pracownikowi z tytułu rozwiązania umowy o pracę. Analiza tekstu projektowanego aktu prawnego skłania do wniosku, że przewidziane w nim rozwiązania dotyczą głównie branży produkcyjnej. Powyższe potwierdza opinia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” wyrażona w decyzji jej prezydium z 26 maja 2020 r. Najwyższa władza wykonawcza Związku podkreśla, że obniżenie wynagrodzenia lub inne negatywne dla pracownika ograniczenia mogą nastąpić jedynie po zawarciu porozumienia z reprezentatywną organizacją związkową.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” będzie monitorować dalszy proces legislacyjny związany z Tarczą 4.0..
Monika Ćwiklińska
rzecznik prasowy
KSOiW NSZZ „Solidarność
Wątpliwości prawne w związku z konsultacjami.
Warszawa, 22.05.2020 r.
Stanowisko Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania
NSZZ „Solidarność”
w sprawie niskiej jakość stanowionego prawa
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wyraża dezaprobatę wobec obniżania poziomu procesu legislacyjnego oraz unikania przez resort edukacji odpowiedzialności za tworzone akty prawne. Epidemia koronawirusa SARS-Cov-2 nie może stanowić usprawiedliwienia dla niestabilności prawa, nadmiernego pośpiechu oraz lekceważenia partnerów społecznych. Prawo pisane „na kolanie” skutkuje inflacją wyrażeń i pojęć nieostrych. Wskazany sposób procedowania prowadzi do sytuacji, w której przepisy prawa oświatowego interpretowane są w sposób wieloznaczny i dowolny..
Ostatnim przykładem takiej nieodpowiedzialnej postawy MEN jest wdrożenie do systemu prawa oświatowego nowej instytucji „konsultacji” nauczyciela z uczniem. Problem z tą niewinną na pierwszy rzut oka konstrukcją prawną polega na tym, ze nie wiadomo, jak nauczyciel ma być za nią wynagradzany. Co gorsza, resort edukacji stosuje przy okazji tej sprawy sprawdzony od 20 at model postępowania. Przedstawiciele MEN-u w tego typu sytuacjach w pierwszej kolejności dziwią się, że nikt nie rozumie stanowionego przez nich prawa, a na koniec oświadczają, że za organizację pracy szkoły odpowiada dyrektor.Takie podstępowanie Ministerstwa Edukacji Narodowej podważa autorytet, jakim powinien cechować się racjonalny prawodawca.
Zdjęcia
Kalendarz
Wydarzenia
Pn Sty 13, 2025 Zebranie Przewodniczacych i Pelnomocnikow o godz. 16.00 |
Pn Lut 10, 2025 Zebranie Przewodniczacych i Pelnomocnikow o godz. 16.00 |
Pn Mar 10, 2025 Zebranie Przewodniczacych i Pelnomocnikow o godz. 16.00 |
Pn Kwi 14, 2025 Zebranie Przewodniczacych i Pelnomocnikow o godz. 16.00 |
Pn Maj 12, 2025 Zebranie Przewodniczacych i Pelnomocników o godz. 16.00 |
Pn Cze 09, 2025 Zebranie Przewodniczacych i Pelnomocników o godz. 16.00 |